Ground
for creative people.

Project-barometer: doen-of-niet-doen.

Investeren, continueren, oogsten of terugtrekken.

c1 1 1

Nieuwe plannen. Passie om die te realiseren. Maar ook kopzorgen, want plannen kosten geld en tijd. Je bent verscheurd tussen doen-en-niet-doen.

Dit analysetool helpt je om rationeel de juiste beslissing te nemen.

Dit analysetool is geschikt voor iedere onderneming, klein of groot, elk zakelijk project, werkgebied regionaal, nationaal of internationaal.

De focus op trends, breeddenkend, vernuft en invoelingsvermogen voor klant-doelgroep-markt is niet genoeg om de juiste beslissing te nemen. Cruciale beslissingen kunnen een elan zijn voor een nieuwe toekomst maar ook desastreus vooral bij kleinere ondernemingen. De marges tussen doen-en-niet-doen zijn vaak smal, hoewel de argumenten voor iets, die meestal positief en agressief zijn, bijna altijd de overhand behalen op de argumenten tegen, die negatief en defensief zijn.

 

Ongetwijfeld sluipen emoties het beslissingsproces binnen. Dit is het begin van de moeilijkheden. Vooral bij passie, passie is onafscheidelijk verbonden met grote successen, en moet zeker niet geëlimineerd worden, maar het moet wel in de hand gehouden worden.

 

Deze emoties kunnen van hun schadelijk effect ontdaan worden met dit analytisch proces in 4 tabellen.

F10 4a

Laten we beginnen (tabel 1).

Het marktpotentieel van uw regio kan je makkelijk inschatten (eenheden kan je aanpassen bv. klanten, product…), evenals de reële groei en uw marktaandeel, omcirkel telkens het cijfer van uw keuze 0-1-2-3-4, totaal heb je dan 6 cijfers of quota’s als je tabel 1 hebt afgewerkt (voorbeeld marktpotentieel 4, reële groei 1 en marktaandeel, 2 voor externe factoren – bruto marge 2, kostprijs/verkoopprijs 4 en winst op netto activa 3).

TD1a
F10 4a

Naar tabel 2.

Het marktpotentieel van uw regio kan je makkelijk inschatten, evenals de reële groei en uw marktaandeel. Als je de waarden van deze verschillende factoren afweegt (bijvoorbeeld zoals in het voorbeeld: marktomvang het belangrijkst, gevolgd door groei en marktaandeel), noteer uw cijfer van uw keuze (zie tabel 1) onder CIJFER kolom 0-1-2-3-4, vermenigvuldig ze dan telkens met het GEWICHT en vul in op de respectievelijke rij onder SCORE (zie voorbeeld in tabel 2), zo kan je een externe strategie-index uitwerken.

TD2a
F10 4a

Nu de interne index (tabel 3).

Dezelfde procedure kan op de interne factoren worden toegepast, het resultaat is dan een interne strategie-index (tabel 3).

TD3a
geso ZWbig

Nu naar tabel 4.

Nu teken je een grafiek met de externe index op de ene as en interne index op de andere (men kan ook de twee scores optellen en delen door 2, om het gemiddelde te weten). Het punt waar de twee elkaar snijden zal tussen de 100 en de 80 liggen, of tussen 80 en 60, of tussen 60 en 40, of tussen 0 en 40. In dit specifieke geval leidden ze tot de volgende conclusies: zie tabel 4, bijvoorbeeld het gemiddelde van uw beide scores in tabel 2 en 3 is (62 en 73) / 2 = 67,5 en ligt tussen het eindcijfer 80-60 op tabel 4, dit wijst als strategie aan: “continueren” met omschrijving van de strategie.

F10 4abR

Het verdict: investeren, continueren, oogsten of terugtrekken.

TD4a


Kanttekening.

Twee bezwaren, het lijkt allemaal erg mechanisch en bovendien moeten belangrijke zaken persoonlijk beoordeeld worden.

Maar wanneer een analyse als bovenstaande een score van 0 tot 40 oplevert, moet men wel zeer koppig zijn als men zwaar blijft investeren, hetzij in een bestaand als in een nieuw project.

Wie een dergelijk systeem aanhoudt zal dus minder gauw het slachtoffer worden van een fout, dit beoordelingssysteem reduceert alles zoveel mogelijk tot de feiten, zodat rechtvaardigingen die niet op feiten berusten minder kans maken om het resultaat te bepalen. Natuurlijk kan men de uitgangscijfers naar zijn hand zetten, maar het zou niet erg lang duren voordat de veel te optimistische cijfers door de vreselijk pessimistische gebeurtenissen worden ingehaald.

 

 

Bron: S.M. Dobson, J.C. Bailey, J.E. Shorrock – Honeywell Europe – Boston Consulting Group

WAARDERINGSCIJFERS VOOR DE STRATEGISCHE WAARDE VAN COMMERCIELE PROJECTEN
Project-Barometer doen en niet doen.

 

Vraag vrijblijvend de Project-Barometer aan ►

in PDF-formaat, 4 tabellen, print ze uit en pas uw cijfers toe.

 

Bij verzenden gaat u automatisch naar de download-pagina.

Veel succes.

 

c1 1 1
LOGO MMP 7

MANAGE ALL IN ONE PLACE

web-development  webdesign  marketing  graphic design  branding  creative direction

ONLINE-TEAM VOOR ONDERNEMERS, KMO’S EN MARKETEERS

Contact:

TEL 0472 730 714     E-MAIL info@mayday-pub.be

Prijzen excl. BTW
Zie Algemene Voorwaarden + voor | Herroepings-voorwaarden | Privacyverklaring | Cookiebeleid | Sitemap | Copyright © | zie Copyright-Disclaimer en Pexels.com CCO license | Logo: mayday-mayday-pub© achtergrond logo mix van Michael Elkan-Blogger en Pexels.comCCOlicense

Get Started

NEW

  • services in digital marketing
  • digital-easy van webdesign tot vernieuwen en UX
  • 12-maanden backing

Get Started

EASY

  • in bestelling
  • in starten
  • alles online
  • 1ste advies free

ONLINE BESTELLEN     ▼

STAP 1 : KLIK LET’S CREATE…

STAP 2 : KLIK PROJECT, KIES OP PAGINA, BESTEL

STAP 3 : VUL BRIEFING IN, VERZENDEN EN KLAAR

Get Started

CARING

  • garanties tot 100%
  • u betaald voor oplossingen niet voor tools
  • groeiplatform enkel betaalbaar bij slagen

Nieuwe plannen en verscheurd tussen doen-en-niet-doen. Dit analysetool helpt om rationeel de juiste beslissing te nemen. 

Copyright 2021 © All rights Reserved. Design Made by Mayday-Mayday-Pub