UX/UI

WEB-DEVELOPMENT

Het volgen van UX/UI-principes in website-ontwerp of re-design kan het succes van uw site of shop maken.

Het is het verschil tussen gebruikers die vertrekken zodra ze uw startpagina bezoeken, of uw diensten en producten verkennen en uiteindelijk converteren.

Design is geenszins een exacte wetenschap. Er zijn echter veel nuttige principes en vuistregels die kunnen helpen projecten te verbeteren in termen van zowel bruikbaarheid als esthetiek.

 

Ontwerpprincipes maken het gemakkelijk om een esthetisch aangename en efficiënte gebruikerservaring (UX) en gebruikersinterface (UI) te creëren. Door ze correct te implementeren, worden conversies gegenereerd. UX verhoogde bijvoorbeeld het aantal aanmeldingen met 300 procent na het implementeren van een belangrijke best practice-eenvoud.

 

Door ontwerpprincipes toe te passen wordt de bruikbaarheid van websites verbeterd, wordt de manier waarop ze worden waargenomen beïnvloed en kan men uiteindelijk de beste beslissingen nemen.

UX/UI in webshop-design

UX of voluit User experience. Een UX/UI-designer helpt mensen uw product of dienst succesvol te gebruiken en ervan te genieten door middel van een intuïtief ontwerp. Op basis van het belang van de gebruiker en uw bedrijfsdoelen, bepalen ze de stroom, de interacties en de verwachtingen van uw product, die allemaal bijdragen aan de gebruikerservaring.

Internet is een medium waar de bezoeker, die de muis hanteert, de baas is.

Enkele belangrijke User Experience (UX)-wetten.

1

Maak de belangrijkste bruikbare doelen gemakkelijk te bereiken:

 

– bijvoorbeeld als men voor mobiel ontwerpt, moeten klikbare pictogrammen groot genoeg zijn om op te tikken

2

Gebruik vertrouwde scenario’s en logica:


– we bouwen mentale modellen op rond conventies in websites, gebruikers kunnen zich dan concentreren op wat ze willen bereiken in plaats van zich een weg te banen door een onbekende gebruikersinterface

3

Gebruik gelijkenis om elementen in groepen te verenigen:


– dit is de basis achter styling met vergelijkbare kleuren, pictogrammen en tekst: dit principe gebruiken om verbonden inhoud in groepen te verenigen door middel van een vergelijkbare en consistente stijl

4

Accentueer de eerste en laatste items in een reeks:


– gebruikers herinneren de eerste en laatste items in een serie het best, in die zin gebruiken om de belangrijkste delen van uw webpagina’s te markeren

5

Beperk de keuzes van gebruikers tot een minimum:

 

– hoe meer keuzes er beschikbaar zijn, en hoe complexer ze zijn, hoe langer het duurt voordat gebruikers tot een beslissing komen

6

Gebruik eenvoudige structuren en vermijd complexe vormen:

 

– gebruikers interpreteren een website en dus het ontwerp met zo min mogelijk cognitieve inspanning, het verminderen van cognitieve overbelasting moet een belangrijk onderdeel zijn in het ontwerpdoel

7

Verbind ontwerpelementen om hun relatie met elkaar te tonen:

 

– dit creëert een visuele verbinding die laat zien dat alle stappen deel uitmaken van hetzelfde proces, zoals het bestelproces die klanten doorlopen bij een webshop

8

Plaats gerelateerde elementen in gemeenschappelijke gebieden:

 

– bij dit principe draait alles om compositie en afstand

9

Plaats gegroepeerde elementen dicht bij elkaar:

 

– dit vermindert ook de cognitieve overbelasting voor uw gebruikers, omdat ze gemakkelijker informatie kunnen begrijpen

10

Verdeel de inhoud in kleine stukjes:

 

– een gemiddeld persoon kan slechts vijf tot negen stukjes informatie in zijn werkgeheugen bewaren, dit principe stelt voor om inhoud in stukjes te scheiden, zo worden creditcardnummers meestal in groepen van vier onderverdeeld om mensen te helpen ze te ontleden

10 vuistregels in website- en webshop-ontwerp.

ux/ui in website-ontwerp

1

Hou websitebezoekers op de hoogte met de juiste feedback:

 

– bezoekers moeten op uw merk vertrouwen en zich vertrouwd voelen met het gebruik van uw applicatie, dit betekent dat uw site voortdurend moet communiceren wat er gebeurt en hen moet laten weten of hun interacties succesvol zijn: een e-commercewinkel laat gebruikers bijvoorbeeld weten dat ze een artikel aan hun winkelwagentje hebben toegevoegd of het hebben opgeslagen voor later gebruik

2

Volg conventies en normen:

 

– het naleven van normen lijkt misschien op het vorige principe en kan als een uitbreiding dienen, implementeer navigatiestructuren waar gebruikers bekend mee zijn, ze zouden het gemakkelijk moeten vinden om de interface te begrijpen en toegang te krijgen tot alle elementen die ze nodig hebben om met de pagina te communiceren

3

Bouw systemen die comfortabel zijn voor zowel beginners als experts:

 

– maak de website gemakkelijk voor nieuwe bezoekers, maar ook comfortabel voor degenen die meer bekend zijn met het systeem en die mogelijk versnellers nodig hebben voor frequente acties

4

Zorg voor doorzoekbare Help-documenten:

 

– het kan soms nodig zijn dat gebruikers naar extra Help-informatie verwijzen, documentatie moet dus gemakkelijk te doorzoeken zijn, zodat ze snel relevante inhoud voor hun situatie kunnen vinden en hun problemen kunnen oplossen

5

Informatie moet in een logische volgorde worden weergegeven en bekende zinnen en concepten gebruiken:

 

– bezoekers hoeven niet naar een woordenboek te grijpen om de termen op uw website te begrijpen, termen “ongedaan maken” en “opnieuw uitvoeren” hebben bijvoorbeeld vrij universele betekenissen in gebruikersinterfaces van applicaties

6

Voorkom fouten en waarschuw gebruikers voordat ze onomkeerbare acties ondernemen:

 

– het is slim om betekenisvolle foutmeldingen weer te geven, zodat het duidelijk is hoe men problemen kan herstellen en waardoor ze zijn veroorzaakt, bijvoorbeeld: “Weet u zeker dat u dit wilt doen?” – bericht wordt meestal weergegeven als gebruikers ook op de knop Verwijderen klikken

7

Maak ontwerpen zowel esthetisch als eenvoudig:

 

– de interface overzichtelijk houden in plaats van uw gebruikers te overweldigen met te veel opties, onnodige items strijden om ruimte en verminderen de zichtbaarheid van belangrijkere functies

8

Maak controle en vrijheid mogelijk in de manier waarop gebruikers met uw website omgaan:

 

– websitebezoekers maken vaak fouten en hebben een manier nodig om acties ongedaan te maken of opnieuw uit te voeren, bijvoorbeeld door knoppen te gebruiken

9

Houd belangrijke informatie zichtbaar:

 

– bezoekers hoeven geen informatie te onthouden van de ene stap van een proces – zoals afrekenen of technische instellingen – naar een andere, ze moeten informatie herkennen in plaats van zich herinneren

10

Verstrek foutmeldingen die gemakkelijk te begrijpen zijn:

 

– duidelijke, begrijpelijke foutmeldingen maken het gemakkelijk om de oorzaak van problemen op te sporen en snel mogelijke oplossingen te vinden

LOGO MMP 7

MANAGE ALL IN ONE PLACE

web-development  webdesign  marketing  graphic design  branding  creative direction

ONLINE-TEAM VOOR ONDERNEMERS, KMO’S EN MARKETEERS

Contact:

TEL 0472 730 714     E-MAIL info@mayday-pub.be

Prijzen excl. BTW
Zie Algemene Voorwaarden + voor | Herroepings-voorwaarden | Privacyverklaring | Cookiebeleid | Sitemap | Copyright © | zie Copyright-Disclaimer en Pexels.com CCO license | Logo: mayday-mayday-pub© achtergrond logo mix van Michael Elkan-Blogger en Pexels.comCCOlicense

Get Started

NEW

  • services in digital marketing
  • digital-easy van webdesign tot vernieuwen en UX
  • 12-maanden backing

Get Started

EASY

  • in bestelling
  • in starten
  • alles online
  • 1ste advies free

ONLINE BESTELLEN     ▼

STAP 1 : KLIK LET’S CREATE…

STAP 2 : KLIK PROJECT, KIES OP PAGINA, BESTEL

STAP 3 : VUL BRIEFING IN, VERZENDEN EN KLAAR

Get Started

CARING

  • garanties tot 100%
  • u betaald voor oplossingen niet voor tools
  • groeiplatform enkel betaalbaar bij slagen

Nieuwe plannen en verscheurd tussen doen-en-niet-doen. Dit analysetool helpt om rationeel de juiste beslissing te nemen. 

Copyright 2021 © All rights Reserved. Design Made by Mayday-Mayday-Pub